Kolla lufttrycket på bilens däck

Vilket lufttryck ska du ha i däcken?

Publicerad 6 mars 2025

Att köra med för lågt eller högt tryck i däcken ökar olycksrisken, slitaget och bränsle­förbrukningen. Mät däcktrycket när däcken är kalla. Rekommenderat däcktryck hittar du i förarsidans dörröppning, vid tanklocket eller i instruktionsboken.

Varför ökar bränsleförbrukningen med för lågt lufttryck i däcken?

Om du någon gång cyklat med för dåligt pumpade däck vet du att det går trögt. Samma sak gäller för en bil och därför ökar bränsleförbrukningen när lufttrycket är för lågt. Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent.

För en normal bilist innebär det 400–500 kronor extra om året. Med sämre tryck ökar bränsleförbrukningen. Om alla körde med rätt lufttryck skulle också utsläppen av växthusgaser minska betydligt.

Varför ökar slitaget med för lågt lufttryck i däcken?

Att slitaget ökar med för lite lufttryck beror på att däcket blir instabilt och klackarna som har kontakt med vägbanan rör sig mer. Då ökar friktionen och värmeutvecklingen och däcket slits fortare. Att slita ut däck i förtid kostar pengar och är dåligt för miljön.

Ojämnt slitage av slitbanan, i skuldror eller i mitten av däcket, kan vara ett tecken på för dåligt lufttryck. Med 30 procent för lite lufttryck kan däckens livslängd halveras.

  • För lågt lufttryck

  • Lagom lufttryck

  • För högt lufttryck

Vi hjälper dig gärna med ditt däckbyte

Hur påverkas trafiksäkerheten av för lågt lufttryck i däcken?

För lågt lufttryck eller stora skillnader i lufttryck på samma axel (0,5 bar eller mer) kan bidra till att göra bilen instabil och kan försvåra för föraren att klara av en undanmanöver eller häftig inbromsning.

Vad händer om jag har för högt lufttryck i däcken?

Man bör inte öka lufttrycket mer än det högsta tryck som anges i instruktionsboken. Rekommenderat lufttryck är en avvägning mellan komfort, slitage, bränsleförbrukning med mera.

Med ett för högt lufttryck blir komforten sämre och bilens grepp mot vägen (anläggningsytan) blir kortare. Vid ännu högre tryck blir även däcket smalare, vilket försämrar ditt väggrepp. Greppet blir också sämre på grund av att däcket blir styvare.

Andra artiklar som kan intressera dig

  • Behöver elbilar särskilda däck?

    Elbilar väger mer och har andra köregenskaper än fossildrivna bilar. 

    Vår däckexpert har råden till dig som ska välja däck till elbil. 

  • Bil på naturvägBil på naturväg

    Tips för att köra mer bränslesnålt

    Att tanka är inte det roligaste med att ha bil.

    Med sparsam körning, ibland kallad eco-driving, finns det enkla sätt att köra mer bränslesnålt. 

  • Byta däck självByta däck själv

    Byta däck själv

    Innan du byter däck på din bil själv är det viktigt att läsa på och att ha rätt utrustning. Vi har listat stegen för ett säkert och smidigt däckbyte.