Parkera plant, lägg i handbromsen.
Lossa hjulbultarna. Innan du hissar upp bilen, lossa hjulbultarna ett halvt varv.
Hissa upp bilen. Använd en stadig domkraft som klarar bilens vikt. I bilens instruktionsbok hittar du information om var domkraften ska placeras vid varje hjul. När bilen är upplyft skjuter du in pallbocken under bilen, som en säkerhetsåtgärd om domkraften skulle gå sönder.
Skruva av hjulbultarna. Lyft sedan av hjulet. Passa på att kontrollera att bromsbeläggen och bromsskivorna ser bra ut. Det är dags att byta bromsbeläggen om de börjar bli tunna. Vanliga tecken på slitna bromsskivor är att de blir böjda, får djupa märken eller sprickor i ytan. Om du vid körning känner vibrationer i pedalen, upplever att det låter mer vid inbromsning eller att bromsen inte tar lika bra längre är det också tecken på att belägg eller skivor behöver bytas.
Lyft på hjulet.
Skruva fast hjulet. Dra åt bultarna kryssvis.
Sänk ner bilen. Ta bort pallbocken och sänk sedan ner bilen försiktigt.
Kontrollera hjulbultarna med momentnyckel. I bilens instruktionsbok kan du läsa hur hårt hjulbultarna ska dras åt. Efter hjulbytet kan du köra ungefär tio mil, sedan är det dags att efterdra bultarna så att de sitter ordentligt.
Kontrollera däcktrycket. Om du inte har en egen däcktrycksmätare kan du mäta och justera däcktrycket på många bensinstationer. På insidan av förardörren eller i instruktionsboken finns det information om rätt lufttryck för din bil. Med rätt lufttryck i däcken blir din bil både säkrare och mer bränslesnål.
Ta hand om däcken. Förbered hjulen för förvaring genom att tvätta av dem. Förvara dem svalt och mörkt fram till nästa säsong. För optimal förvaring kan du checka in däcken på Bilia däckhotell, då ingår tvätt och du kan veta med säkerhet att däckens livslängd blir så lång som möjligt. Läs mer om Bilia däckhotell.